5 tips om minder vaak uit te stellen

Tips tegen uitstellen. Uitstellen is één van de meest voorkomende ‘acties’ bij taken waar we als een berg tegenop zien of geen zin in hebben.

Geen zin om te lezen? Luister de podcast via 1 van de buttons hieronder.

Een paar weken geleden sprak ik een enthousiaste 35-jarige vrouw die een groot project voor haar werk moest afronden. Een project waar zo’n 2 jaar voor was uitgetrokken maar waarvan nu het einde in zicht kwam. Ze voelde de druk van het moeten afronden. Maar ze wist dat als het langer zou duren -wanneer ze de deadline niet zou halen- het dan geen ramp was. Het zou enkel wat langer duren maar dat was informeel wel toegestaan. Dat gebeurde namelijk wel vaker bij projecten bij haar werkgever.
Ze vertelde dat ze er vertrouwen in had dat het uiteindelijk wel ging lukken maar dat ze er zo’n last van had dat het haar zo op de nek zat en bezig hield. Ze had het gevoel nooit vrij te zijn omdat er altijd wel iets gedaan kon worden. Ze maakte veel overuren en als ze thuis was kon ze het moeilijk los laten. En wat haar vooral dwars zat; ze stelde moeilijke taken van het project steeds uit en dat zorgde ervoor dat ze stress kreeg en vaak aan het piekeren was. Het project benam haar op haar werk en privé. Meer dan haar lief was. Ze wilde dat ze kon stoppen met uitstellen zodat het project op tijd, op misschien zelfs eerder afgerond kon worden. Ze herkende dat ze vaker taken uitstelde. Niet alleen in haar werk maar ook thuis. Ze vroeg me of ik een tip had zodat ze nooit meer zou uitstellen. Toen kreeg ze van mij een dikke nee te horen. Want het zou onhaalbaar en ongeloofwaardig zijn om helemaal te willen stoppen met uitstellen. Wel kwamen we er achter dat ze bang was om fouten te maken en daardoor dingen voor zich uit schoof. “Zolang ik er niet aan begin, kan het ook niet fout gaan”, zo was haar redenatie.

In dit blog krijg je 5 tips zodat je wat minder vaak uitstelt. Ben benieuwd of tip 5 op jou van toepassing is.

Waarom stellen we uit

  • ​​​​​​​​Je bent misschien bang om fouten te maken
  • Je vindt het moeilijk keuzes te maken / knopen door te hakken
  • Er zijn simpelweg gewoon leukere dingen te doen
  • De taak kost veel tijd

Het is heel aanlokkelijk om niet aan dingen te beginnen waar we geen zin in hebben. Of tegenop zien. Uitstellen is één van de meest voorkomende ‘acties’ bij taken waar we als een berg tegenop zien. De voordelen van ‘er nog niet aan beginnen’ zijn direct merkbaar want je kunt je tijd op dat moment aan leukere dingen besteden. ​​​​​​​​

​​​​​En toch als we eerlijk zijn weten we dat dat knagende gevoel van nog iets moeten steeds op de voorgrond ‘opplopt’. Dat zeurende stemmetje en de druk die je voelt omdat er nog iets niet af is.​​​​​​​​

Wat gebeurt er als we uitstellen

  • Je focust je erg op de details
  • Je projecten komen vaak niet af
  • Er ontstaat een lange to do list
  • De kleine klussen geef je voorrang
  • Je krijgt het gevoel dat je continu ‘aan’ staat
  • Je ervaart druk
  • Stress

Wat levert het je op als je minder vaak uitstelt

Als je minder vaak zou uitstellen krijg je er meer tijd voor terug. Maar nog fijner; dan ben je af van dat kriegelige gevoel dat je nog iets moet. Door er (ook al is het maar een deel) mee te beginnen heb je een veel tevredener gevoel over jezelf en zul je minder stress ervaren.

Tips

Tip 1. Imagine

Probeer je voor te stellen hoe het is als het af is. De taak die er nog ligt of dat vervelende karweitje. Als je je inbeeldt wat het resultaat is als het af is en hoe fijn dat dan zou zijn voor je, kun je gemotiveerd raken er aan te beginnen.

Tip 2. De 5-minuten regel

Denk niet zwart/wit in de zin van alles of niets. Begin gewoon. Vaak is beginnen het moeilijkste gedeelte van een taak. Hierbij kun je de 5-minuten regel toepassen. De 5-minuten regel werkt door iets alleen gedurende 5 minuten te doen – en dan kun je stoppen als je wilt. Als je een grote opruimklus hebt bijvoorbeeld, is dit een hele fijne. Bijna alles is wel 5 minuten vol te houden en het is makkelijker jezelf voor 5 minuten te motiveren dan voor 5 uren. Vaak is de klus niet eens zo heel erg als je eenmaal aan de gang bent; beginnen is vaak het moeilijkste deel. En als je eenmaal bezig bent..

Tip 3. Eet de kikker eerst


We zijn geneigd om de makkelijke dingen op ons lijstje eerst te doen. Het is nu eenmaal een heel fijn gevoel iets af te vinken. Toch? Door eerst emails te lezen en beantwoorden, nog even die kleine tekst schrijven of dat telefoontje te plegen hebben we het gevoel dat we hard werken. Wat feitelijk ook zo is want het geeft je een gevoel van tevredenheid en voldoening. Maar je verliest ondertussen ook je focus en je energie voor dat grote project, waar ook aan gewerkt moet worden. Maak eens een nieuwe rangorde en zet het moeilijkste of minst leuke klusje bovenaan.
Reflecteer vervolgens ook hierop; was het echt zo vervelend, kostte het echt zoveel tijd of viel het misschien best mee? En ook; gaf het je voldoening?!

Tip 4. Beter half dan perfect

Je kunt best uitstellen omdat je het liever goed doet dan imperfect. Stop daar vanaf nu mee. Voor je eigen gevoel van voldaanheid en tevredenheid is het veel fijner om het half te doen dan perfect. Dan heb je in ieder geval íets gedaan en bevestig je de vraag of het belangrijker is dat het gedaan is of dat het perfect gedaan wordt. En stel jezelf de vraag; wat zou er gebeuren als ik het niet perfect doe?

Tip 5. Hoe erg is het

Als je best kritisch op jezelf bent en je legt de lat altijd hoog, hoe erg is het dan dat je soms wat dingen uitstelt? Wees wat minder streng voor jezelf en accepteer ook wat makkelijker dat het ook oké is om soms eens uit te stellen. Uitstellen maakt je echt niet waardeloos! Sterker nog; het kan je grote verantwoordelijkheidsgevoel compenseren.

Liefs,
Jolanda

Ps. Het kan heel prettig zijn om een buitenstaander eens te laten meekijken naar jouw situatie. Boek hier nu gratis een online coach gesprek in.

Over de auteur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Check m'n aanbod voor jou hier:

>